This is Nigeria - Reisverslag uit Lagos, Nigeria van Bas Hetterscheid - WaarBenJij.nu This is Nigeria - Reisverslag uit Lagos, Nigeria van Bas Hetterscheid - WaarBenJij.nu

This is Nigeria

Door: Bas Hetterscheid

Blijf op de hoogte en volg Bas

23 Juli 2011 | Nigeria, Lagos

“Kom hier dan” riep ik nog, wetend dat hij het niet zou verstaan en dat ik de strijd al verloren had. Ik had hier niet moeten zijn. Ik had hem niet moeten tegen komen. Met zijn wapen had hij me al in me schouder en borstkast gestoken. Ik wist dat er meerdere van hem in mijn buurt waren en spitste mijn zintuigen. Ik zou en moest de strijd winnen. Plotseling hoorde ik er een achter me, eerst schrok ik en verstijfde. Snel draaide ik me om en met een snelle linkse sloeg ik de aanval af. Hij viel op de grond. Nu moest ik het afmaken. Ik hief mijn rechter voet omhoog en stampte zo hard als ik kon. Raak! Hij kon me in ieder geval niets meer aan doen. Nu nog zijn maatjes. Langzaam sloop ik door mijn kamer, op jacht naar muggen. Het was 3 uur ’s nachts en had liever rustig in mijn bed gelegen.

De werkweek in Lagos is snel voorbij gegaan. Op woensdag, toen ik aankwam bij kantoor werd er door straatwerkers een dode hond uit de goot gevist, het was een aparte gewaarwording, maar blijkbaar gebeurt dat wel vaker. Woensdag ging ik uit eten bij the bungalows, een welbekende internationaal restaurant. Dit keer samen met Kevin, de Area Manager van Port Harcourt. We hebben een gezellige avond gehad, eerst twee Heinekens naar binnen gewerkt en toen heerlijk gegeten.

Donderdag zou ik met Barida en Leyo naar Saipem gaan. Dit is een Chinees restaurant met een leuke bar. Het grappige bij de Chinees vind ik hier, dat er alleen maar Nigeriaanse bedieners lopen en geen Chinezen. Zou je niet gek opkijken als je bij de plaatselijke Chinees werd geholpen door je buurman of –vrouw? Het eten was goed en toen gingen we naar de bar. Ik weet nu al, waar ik elke komende donderdag avond naar toe ga! Rond de klok van tienen was er een klein podiumpje opgesteld waar diverse bandleden omheen opgesteld stonden. Ze begonnen met rustige Jazz muziek te spelen zonder zang. Hier kwam snel verandering en na mate de avond vorderde was het echt puur genieten. De meest prachtige, live gezongen, liederen kwamen voorbij. Saving all my love for you werd door alle bezoekers meegezongen en met klapper op de vuurpijl kwam Amazing. De zanger zong dit lied met zo veel emotie dat de man achter me zelf een traantje liet lopen. Ik werd uit mijn stoel getrokken en moest dansen van de dames. Dit deed ik, als blanke man, met frisse tegenzin. Als je in een ruimte staat vol zwarte mensen die wel kunnen dansen, voel je je toch enigszins bekeken. De avond was fantastisch, maar omdat er de volgende dag gewerkt moest worden gingen we rond en uurtje of 1 weer richting huis.

Omdat ik moe was, was ik direct me bed in gedoken. Zonder me tanden te poetsen (stout) en zonder me in te smeren met deet (oliedom!). Rond een uurtje of 3 werd ik wakker en zat ik helemaal onder de muggenbulten. Die stomme malariamuggen hadden gretig gebruik gemaakt van dit onwaakzame momentje van mij. Twaalf muggenbulten en 14 moorden(zie openingsverhaaltje) verder, kon ik weer veilig in mijn bed gaan liggen. Het was ondertussen 5 uur.

Vrijdag heb ik op het werk vooral informatie verzameld van allemaal verschillende processen. Iedereen lachte me uit, omdat ik door een mug in me onderlip gestoken was. Rond het middaguur kwam er een busje voorrijden waar we met z’n tienen in gingen zitten. We werden naar een restaurant gereden waar we gezellig gingen eten. In de avond heb ik John de opdracht gegeven om mij wat van Lagos te laten zien. Gewapend met foto camera heb ik wat shotjes genomen. Tevens heb ik even een snelle hap genomen en ben ik vroeg gaan slapen, na de slechte nacht.

Vandaag ben ik al aan de slag geweest met mijn verslag en daar ga ik ook straks mee door. Ik heb John een halve dag vrij gegeven, zodat hij ook eens wat privé tijd heeft. Rond een uurtje of 5 komt hij me ophalen en gaan we richting het strand. Tevens zullen we langs andere mooie dingen in Lagos gaan. Toch is het nog steeds wennen aan de enorme luxe waarin ik leef de dagelijkse problemen die de zwarte medemens hier beleven. Gelukkig geldt dat niet voor elke, maar als ik het goed begrijp wel voor 80%.

“Contrast is voor mij niet langer het onderscheid tussen zwart en wit op een televisiescherm.”

  • 23 Juli 2011 - 12:46

    Irma:

    hahaha dat verhaal over die muggen!!!Je bent je roeping mis gelopen. Je kan altijd nog schrijver worden!!Wie had dat ooit gedacht!;-)
    Leuk dat je weer even een verslag hebt geschreven, foto's zijn ook altijd welkom hoor!!
    Groeten,
    Irma

  • 24 Juli 2011 - 11:19

    Dick Smit:

    Dus..........altijd je tandjes poetsen en insmeren blijven Basje. Leuk gebracht ja, met plezier gelezen. Werk ze en veel plezier daar. Groetjes uit Enkhuizen.

  • 24 Juli 2011 - 19:54

    Bas Hetterscheid:

    Thanks smitjes!

    Voor foto's moet je kijken op FB, want uploaden gaat hier veel te traag. Als ik het probeer, valt het stroom (dus ook internet) uit en kan ik weer opnieuw beginnen (A)

    Groeten vanuit Lagos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nigeria, Lagos

Zakenreisje!

Het maken van blauwdrukken van de RED Transport organisatie

Recente Reisverslagen:

12 September 2011

Canyoningen

23 Augustus 2011

Is this the end?

09 Augustus 2011

She's a mystery to me

06 Augustus 2011

I want to break free

01 Augustus 2011

I'm white for a reason
Bas

Mijn reisblog!

Actief sinds 19 Juli 2011
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 17597

Voorgaande reizen:

09 Maart 2015 - 24 April 2015

Myanmar

19 Maart 2014 - 17 April 2014

Zakenreis Qatar

16 Januari 2013 - 14 Februari 2013

Grand Canyon

10 Mei 2012 - 22 Mei 2012

Bezoek Rusland

17 Juli 2011 - 23 Augustus 2011

Zakenreisje!

Landen bezocht: