Welcome to Lagos - Reisverslag uit Lagos, Nigeria van Bas Hetterscheid - WaarBenJij.nu Welcome to Lagos - Reisverslag uit Lagos, Nigeria van Bas Hetterscheid - WaarBenJij.nu

Welcome to Lagos

Door: bashetterscheid

Blijf op de hoogte en volg Bas

17 Juli 2011 | Nigeria, Lagos

Wooooooow is mijn eerste indruk! Na een voorspoedige vlucht ben ik aangekomen in Lagos. Hier kon ik niets zien vanuit het vliegtuigraam, zo hard regende het. Maar snel uit het vliegtuig gegaan, want er stond nog een reis te wachten. Aangekomen bij de immigratiedienst kreeg ik meteen eerste klas Nigeriaanse praktijken te zien. Terwijl ik netjes in de rij stond te wachten, kochten mensen zich uit die rij en konden zo snel voorbij de paspoortcontrole. Ik heb er 45 minuten gestaan, dus het viel allemaal wel mee. Hierna nog 45 minuten moeten wachten op mijn koffer, maar toen we die hadden konden we ook zo doorlopen.

Leyo en ik werden onder militaire begeleiding, in de stromende regen, naar een Toyota RAV4 gebracht. Eenmaal ingestapt, kon we eindelijk weg van het vliegveld. De wegen deden me denken aan Curaçao, vol gaten en tijdens regen onvoorspelbaar. Dat laatste werd echter wel heel snel realiteit. Kijkend uit een raam zag ik een Nissan 4x4 ons aan de linker kant passeren, onze bestuurder zei nog dat het niet verstandig was om daar te rijden en in een keer WAK, lag de passerende auto met 2 wielen in de lucht. Er zat blijkbaar een enorm gat in de weg. Voordat ik realiseerde wat er gebeurt was, waren we er alweer voorbij en op weg naar een international chinees restaurant. Ik heb daar echt heerlijk gegeten met kippenlevertjes, pinda’s, soep en loempia als voorgerecht. Het hoofdgerecht kan ik, naast de nasi, niet uitspreken, maar kan wel zeggen dat het heerlijk was. Komisch moment was toen de rekening kwam, die werd voor mijn neus neergezet en Leyo pakte ‘m weg. De man was stom verbaasd dat een vrouw de rekening voor een man betaalde, je zag hem zijn collega’s aantikken, om met een beduidende blik het tafereel te aanschouwen.

Na het eten zijn we naar mijn appartement gereden. Op een bewaakte compound, die nu nog helemaal onder water staat, werd ik af gezet. Ik wilde zelf mijn koffer uit de achterbak halen, maar dat was niet toegestaan. Alles wordt voor je gedaan. Mijn koffer werd naar mijn appartement gebracht(zie foto’s), waar personeel nog bezig was met de laatste details. Ik wilde eigenlijk meteen gaan slapen dus heb ze bedankt en weggebonjourd. Als het goed is komt er eentje morgen vroeg mijn ontbijt brengen en de ander zou de koelkast aanvullen. Geen idee of ik aan deze luxueuze wil wennen, ik doe het maar niet, want dan gaat het thuis zo tegen vallen. Maar geniet er wel van, gewoon omdat het kan.

Morgen mijn eerste werkdag, mij benieuwen wat het gaat brengen. Eén ding is zeker: avontuurlijk gaat het worden en het is nu al een grote belevenis.